Monday 5 December 2011

PENDIDIKAN MUZIK- ALAT ALAT MUZIK TRADISIONAL

Terdapat pelbagai jenis jenis alatan muzik didunia ini. Ada yang pelbagai guna dan cara untuk memainkan alat alat muzik ini. Ada yang moden dan tradisional, kali ini saya akan membawakan tuan dan puan puan kepada alatan muzik moden dan tradisional yang terdapat di Malaysia dari dulu hingga sekarang.




SEJARAH PERMULAAN KEMASUKAN ALAT ALAT MUZIK LUAR KE TANAH MELAYU.


Alat alat muzik tradisional banyak dipengaruh oleh muzik ditanah Melayu.Sejarah mencatat sejarah muzik melayu muzik kat tanah melayu ni dicatatkan bermula pada kurun ke-14. pada zaman ni, muzik adalah sebagai 
sebuah nyanyian bagi upacara keagamaan, upacara penyembahan dewa-dewi, pantai atau pertabalan.
selain itu ianya juga adalah ajaran tidak rasmi bagi etika, moral dan peradaban.

Teori paling kuat untuk mengaitkan muzik melayu waktu itupengaruh muzik ada didalam muzik melayu seperti permainan nobat di Istana istana zaman dahulu. Kurun berikutnya, muzik melayu dah bertambah dengan kedatangan china, arab dan eropah. macam dondang
sayang, dikatakan dibawa oleh pedagang pedagang china ke melaka. 



Oleh sebab itu golongan baba dan nyonya suka muzik 
macam ni. Selepas itu Pedagang arab datang ke Tanah,
rentak irama ghazal, hadrah, qasidah, zanji dan lain lain.  Perdagang portugis pulak membawa muzik dan tarian mereka  ke Tanah Melayu


Satu lagi fakta penting! mereka jugak yang bawak spanish guitar atau sekarang ni lebih dikenali sebagai 
gitar tong/gitar kapok! selepas itu pada kurun ke-16 pulak mereka  membawa alatan2 muzik seperti tamborin,
biola dan clavichord/virginal (seakan akordian). ha, alat2 muzik yang mengiringi ghazal.


Selepas era penjajahan Portugis giliran Belanda pulak masuk ke Tanah Melayu Mereka membawa alat2 muzik seperti 
mandolin, banjolin dan chittara/gittern (seperti gitar, tapi ade lima tali yg di lapis dua macam gitar klasik).
golongan india muslim pulak tiba ke tanah melayu ni pada kurun ke-18 mereka ni pulak membawa boria sampai la sekarang.








ALAT ALAT MUZIK TRADISIONAL DI MALAYSIA.


Kita telah mengetahui serba sedikit tentang sejarah kedatangan alat alat muzik luar ke tanah Melayu.terdapat pelbagai alat alat muzik tradisional yang boleh kita ketahui terbahagi kepada lima :




KORDOFON
Alat-alat muzik kordofon ialah alat-alat yang mengeluarkan bunyi kerana adanya getaran pada tali yang ditegangkan. Alat-alat muzik rebab, sape dan lain-lain tergolong dalam kategori ini.


MEMBRADOFON
Dalam kategori ini digolongkan alat-alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui kulit atau membrane yang ditegang dan dipalu.Berbagai jenis alat gendang dan rebana Melayu tergolong dalam kategori membranofon. Kebiasaannya digunakan di dalam menghasilkan lagu-lagu rakyat.




EROFON
Erofon adalah alat-alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui lubang udara. Dalam masyarakat pribumi Malaysia,terdapat beberapa jenis alat muzik erofon seperti serunai, seruling, nafiri, seruling hidung dan lain lain yang sejenis.




IDIOFON

Idiofon adalah alat-alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui tindakbalas pada rangka badan yang bergema. Contoh alat muzik idiofon pribumi Malaysia ialah kumpulan gong dan jenis-jenisnya. Dalam kategori idiofon terdapat alat-alat muzik'metallophone', yang diperbuat daripada logam gangsa seperti saron dan gendir dalam ensemble gamelan.


EROFON BEBAS
Erofon bebas adalah suatu alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui lubang udara dengan car meniupnya, penjenisan alat adalah berbeza dari erofon. Ianya diperbuat dari pelbagai bentuk yang berbeza dan diperbuat dari bahan yang bersifat sementara seperti daun-daun kayu, daun kelapa dan sebagainya. Penghasilan bunyi tidak mengikut kod muzik yang ditetapkan dan bukan untuk tujuan dipermainkan bersama alat muzik yang lain.






KORDOFON

Terdapat 8 jenis alatan muzik terdisonal seperti :

1.Biola
2.erhhu
3.Gambus
4.pipa
5.rebab
6.sapeh
7.satur
8.sitar







1. BIOLA

Pengenalan
Biola dari Barat.

Fungsi
Dimainkan untuk muzik hiburan diseluruh Malaysia. Digunakan untuk mengiringi nyanyian oleh pemain Gabbang dalam tarian `Dating-Dating' di Sabah.

Cara Bermain
Tali digesek dengan pengeseknya

Gambar gambar biola:

BIOLA BARAT.




2. ERR-HU
Pengenalan Erh-Hu adalah alatan bertali jenis lute dibuat dalam tiga saiz; kecil, sedang dan                besar.                                 

Fungsi Alat ini digunakan sebagai alat solo untuk hiburan, dan juga digunakan dalam  orkestra untuk mengiringi opera Cina.

  Cara Bermain Erh-Hu didirikan tegap pada riba pemain semasa di main. Tali digesek dengan sebalah tangan manakala jari-jari tangan lainnya memetik pada tali-tali untuk mengeluarkan berbagai pic, lantai dan digesek seperti cello.                               






3. GAMBUS


Pengenalan
Sejenis gitar bertali 6 dan membengkak di bahagian badannya hampir-hampir separuh bulat. Tali gitar diperbuat dari perut binatang atau loyang yang dipetik dengan kuku tenggiling. Badannya diukir dari sebatang kayu nangka yang berongga di dalamnya. Lehernya ditutup dengan sekeping kayu nipis dan permukaan badannya ditutup dengan kulit kambing atau kulit biawak.

Fungsi
Gambus lazimnya dimainkan untuk hiburan persendirian, pemuzik gazal dan muziknya menyerupai tarian Melayu seperti joget dan zapin di Johor.

Cara Bermain
Dipetik bagaimana cara bermain guitar.




CARA BERMAIN GAMBUS
GAMBUS
























4 PIPA



Pengenalan
Pipa adalah alat bertali mempunyai 4 tali logam. Badan dibuat dari kayu; dadanya bulat dan belakangnya cembong tetapi permukaan dadanya mendatar. Beberapa kekuda titian tali dari kayu dipasang pada papan jari seperti fret. Tali-tali diikat kepada hujung bahagian bawah badan dan pada 4 pemulas melaras disisi papan jari. Bahagian kepalanya berukir.

Fungsi
Pipa digunakan dalam orkestra untuk mengiringi opera Cina; juga sebagai alat solo atau mengiringi nyanyian.

Cara Bermain
Cara bermain dengan memegang berdiri atas pahu pemain. Tali-tali dipetik dengan hujung-hujung jari dan kuku. Jari-jari tangan sebelah lagi diletak pada tali-tali antara fretnya untuk mengeluarkan berbagai pic bila tali-tali dipetik.

Lain-lain Gambar
CARA BERMAIN PIPA








5.REBAB

Pengenalan
Alat Muzik bertali menggunakan penggesek dan mempunyai tiga utas tali daripada dawai logam. Lazimnya badan dibuat daripada kayu nangka dan berongga di bahagian dalam. Bentuk badannya lebar di bahagian atas dan liras sedikit ke bawah. Dadanya ditutup dengan kulit diperbuat daripada perut lembu yang dikeringkan. Busut kecil yang dibuat dari lilin lebah ditampal pada sebelah kiri dadanya dipanggil "susu". Disisi bahagian atas lehernya dipasang pemulas bagi melaras suaranya. Leher atau papan jari dipasang pada bahagian atas badannya. Pada bahagian atas kepalanya berukiran dan dipanggil `Pucuk Rebung'. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang dibahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah kedudukannya. Penggesek dibuat dari kayu dan melengkong sedikit. Tali penggesek ialah urat daripada selapuk balutan mayang kelapa dan kini digunakan tali tangsi.

Fungsi
Digunakan dalam muzik mengiringi Mak Yong, Peteri dan Selampit di Kelantan.

Cara Bermain
Rebab diletak berdiri didepan pemain yang duduk bersila dilantai. Rebab digesek dan sambil menggesek jari-jarinya mengawal ketegangan tali-tali penggesek. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau menekan pada tali?tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai pic. Ketiga?tiga tali dilaras pada jeda perfect 4 th atau pada jeda perfect 4 th dan perfect 5 th.

REBAB


CARA BERMAIN REBAB















6 SAPEH



Pengenalan
Berbentuk seperti gambus panjang bertali empat. Badannya panjang dan berbentuk hampir empat segi dan diperbuat dari kayu jokuvang. Dipermukaan sapeh ini kebiasaannya didapati ukiran bermotif orang Iban Sarawak serta diwarnakan samada merah atau hitam. 

Fungsi
Alat ini popular di kalangan kaum Kenyah dan Kelabit di Sarawak.

Cara Bermain
Sapeh diriba seperti gitar dan dipetik dengan jari-jari sebelah tangan manakala jari-jari sebelah tangan lagi menekan tali-tali pada berbagai peringkat mengikut alunan iramanya.

Lain-lain Gambar

SAPEH
CARA BERMAIN














7. SATONG

Pengenalan
Diperbuat daripada seruas buluh betong. Kulit buluh dicungkil sebagai tali sebanyak empat utas seperti gitar. 

Fungsi
Dimainkan ketika mengisi masa lapang.

Cara Bermain
Tali ini dipetik dengan jari dan berbunyi agak perlahan.

Lain-lain Gambar
SATONG















9.SITAR


Pengenalan
Alat bertali mempunyai 5 hingga 7 tali dawai (2 hingga 4 tali digunakan untuk memainkan melodi, dan 3 tali untuk dengung). Diperbuat dari kayu yang berbentuk bujur seakan sebelah buah pear. 

Fungsi
Diletak melentang dan dipetik dengan jari-jari sebelah tangan. Jari-jari tangan sebelah lagi menekan dan menarik pada berbagai kedudukan di tali-tali yang mengeluarkan berbagai tingkat suara dan melodi.

Cara Bermain
Dimainkan dalam kumpulan instrumental kecil atau sebagai alat solo.

Lain-lain Gambar
CARA BERMAIN

SITAR























MEMBRANOFON

Terdapat 7 jenis alat muzik tradisional yang terdapat dalam kategori membranofon iaitu;

1. Beduk
2. Gedombak
3. Geduk 
4. Gendang jawa
5. Jidur 
6. Kompang 
7. Maruas




1.Beduk
Pengenalan
Sejenis gendang yang berpasangan (ibu dan anak). Diperbuat dari kayu nangka yang berongga dan kedua-dua permukaan dipasang dengan belulang lembu atau kambing. Hanya satu permukaan sahaja yang digunakan. Sebelah lagi digunakan setelah permukaan satu lagi rosak. Pada satu bahagian badan dipasang dua bilah kayu atau buluh yang dijadikan kaki.

Fungsi
Digunakan untuk tujuan persembahan wayang kulit, majlis keagamaan dan istiadat di kampung-kampung.

Cara Bermain
Dipalu dengan pemalu kayu pada satu permukaan sahaja.

Lain-lain Gambar

beduk













2. GEDOMBAK

Pengenalan
Gedombak didapati dalam dua ukuran besar; ibu dan anak. Badannya dibuat dari kayu nangka yang berongga. Permukaannya dipasang dengan belulang kambing dengan siratan tali rotan pada cincin besi yang berhampiran dengan lehernya.

Fungsi
Dimainkan dalam pancaragam wayang kulit dan Menora.

Cara Bermain
Gedombak diletak melintang di atas riba pemain dan dipikul dengan sebelah tangan. Sebelah tangan lagi membuka dan menutup dengungya.

Lain-lain Gambar

Gedombak














3. GEDUK

Pengenalan
Geduk dibuat dari kayu nangka yang berongga dan mempunyai dua permukaan yang dipasang dengan belulang lembu atau kambing. Pada satu bahagian badan dipasang dua bilah kayu atau buluh yang lebih panjang dari badannya yang dijadikan kaki. Alat ini boleh didirikan muka ke atas mengikut kedudukan masa bermain. Didapati dalam dua ukuran iaitu satu besar dan satu lagi kecil, dipanggil ibu dan anak.

Fungsi
Dimainkan dalam pancaragam wayang kulit dan Menora.

Cara Bermain
Geduk didirikan mukanya ke atas mengadap pemain. Mukanya dipalu dengan sepasang pemalu kayu.

Lain-lain Gambar

Geduk














4 GENDANG JAWA

Pengenalan
Gendang Jawa berbentuk bujur dan panjangnya berukuran tiga kaki dengan saiz kedua-dua permukaan yang berbeza. Kedua-dua permukaan ditutup dengan kulit lembu atau kulit kambing.

Fungsi
Digunakan untuk persembahan kuda kepang.

Cara Bermain
Gendang Jawa di palu dengan kedua belah tangan.

Lain-lain Gambar

Gendang Jawa














5. JIDUR

Pengenalan
Jidur di perbuat dari batang kelapa yang berongga dan kedua-dua permukaan berukuran lilit yang sama diditutup dengan kulit lembu atau kulit kambing. Jidur berbentuk tong kecil setinggi anggaran 16 inci.

Fungsi
Digunakan untuk persembahan kuda kepang.

Cara Bermain
Jidur dipalu dengan menggunakan dua batang kayu.

Lain-lain Gambar
Jidur















6. KOMPANG
Pengenalan
Sejenis alat muzik paluan serumpun dengan gendang. Ianya dimainkan bersama dalam beberapa alatan lain dalam persembahan tarian dan nyanyian.

Fungsi
Kompang dimainkan mengikut iramanya sendiri ketika mengarak pengantin, atau pembesar negara atau disatu majlis rasmi. Kompang juga masyur di kalangan masyarakat islam di Sabah dan dikalangan suku Bajau

Cara Bermain
Alat ini dimainkan dengan memukul dan mengetuk kulit dengan tangan atau jari.

Lain-lain Gambar

Kompang














7. MARUAS
Pengenalan
Gendang dua muka. Badannya dibuat daripada kayu dalam bentuk leger dan pendek. Belulang dipasang di kedua-dua belah mukanya disirat dengan tali di antara satu muka dengan lain dan dirambing untuk menegangkannya.

Fungsi
Digunakan dalam muzik mengiringi tarian zapin.

Cara Bermain
Maruas dipegang dan diampu dengan sebelah tangan dan dipalu dengan perut jari tangan sebelah lagi.

Lain-lain Gambar
Maruas











EROFON

Terdapat 8 jenis alat muzik dalam kategori erofon iaitu :

1. Engkerurai
2. Hormonium
3.Nafiri
4 Pepuling
5.Seluring
6. Serunai
7.Sheng
8.Sompoton



1. ENGKEKURAI

Pengenalan
Diperbuat dari labu air yang telah dikeringkan. Lapan batang buluh kecil disusun dalam dua lapisan dan dimasukkan kebahagian buah labu tersebut dengan menebuk. Gam kelulut digunakan untuk melekatkan batang-batang buluh tersebut juga untuk menahan angin dari keluar melalui celah-celah buluh apabila tiupan dilakukan. Salah satu daripada buluh ini tidak berfungsi hanya untuk memperseimbangkan kedudukan bentuk alat tersebut. Beberapa kepingan kecil plat buluh diletakkan pada dasar tiap-tiap tepian buluh untuk menghasilkan bunyi mengikut kod muzik yang telah ditentukan.

Fungsi
Alat ini dimainkan oleh suku kaum Kadazan di Sabah dalam persembahan nyanyian dan tarian. Sompotan boleh dimainkan secara hiburan persendirian atau kumpulan untuk mengiringi tarian.

Cara Bermain
Pemain boleh meniup atau menyedut mulut labu dengan menutup dan membuka tiga daripada empat buluh terpendek pada hujungnya dengan tiga kecil pada dasar buluh terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri. Ianya akan mengeluarkan nada yang bergetar dan menghasilkan satu bunyian harmoni yang merdu.

Lain-lain Gambar

Engkekurai














2. HARMONIUM
Pengenalan
Pelidahnya daripada logam. Badannya ialah kotak yang berbentuk empat segi panjang dan dibuat dari kayu. Ruang angin dan puputan terdapat dalam badannya. Kibod dipasang pada bahagian atas badannya.

Fungsi
Dimainkan dalam kumpulan muzik hiburan.

Cara Bermain
Puputan dibomba (pump) dengan sebelah tangan. Kibod ditekan dengan jari pada sebelah tangan lagi. Tekanan udara dari puputan menyebabkan pipit bergetar dan berbagai pic dikeluarkan bila ditekan mata-mata kibodnya.

Lain-lain Gambar

Harmonium















3. NAFIRI

Pengenalan
Nafiri ialah sejenis alat tiupan horn yang diperbuat dari perak dan berukuran panjang 32 inci. Ia mengeluarkan bunyi yang sayup dan menggerunkan.

Fungsi
Dimainkan dalam muzik nobat dalam majlis hiburan kaum kerabat diRaja, mengiringi istiadat-istiadat istana, istiadat pertabalan, hari keputeraan Sultan, perkahwinan diRaja dan upacara sambutan diRaja.

Cara Bermain
Dipegang tegak pada bibir peniup. Bibir diletak pada mulut peniup alat tiupan itu dan dibuat getaran bila udara ditiupkan ke dalam alatan itu. Pic bertukar mengikut ketegangan bibir mulut pemain.

Lain-lain Gambar
















Nafiri














 4. PEPULING
Pengenalan







Seruling jenis wisel. Ditiup pada pangkalnya. Diperbuat daripada tanah liat dalam bentuk binatang seperti ikan, burung dan sebagainya.
















Fungsi







Digunakan sebagai alat solo untuk memainkan lagu hiburan.
















Seruling ditiup pada pangkalnya

Papuling













5.SERULING

Pengenalan
Alat tiupan dibuat daripada buluh. Berbagai panjangnya dan berbagai pula jumlah lubang memetiknya.

Fungsi
Digunakan untuk memainkan muzik hiburan.

Cara Bermain
Ditiup pada pangkal. Seruling dipegang tegak pada mulut peniup. Bibir bawah diletak pada permukaan atas seruling dan angin ditiupkan melalui lubang kecil pada pangkal bahagian atas.

Lain-lain Gambar

seruling



























 6.SHENG

Pengenalan
Sheng adalah alat organ mulut. Ruang angin dibuat dari logam. Tiub-tiub dibuat daripada buluh. Tiub-tiub dari tembaga ditambah untuk mengeluarkan gema dan diletak pada bahagian atas yang lebih kuat. Satu tiub mempunyai satu pelidah dan tujuh belas ruang pemetik.

Fungsi
Sheng digunakan dalam orkestra atau sebagai alat solo untuk dimainkan muzik hiburan.

Cara Bermain
Angin boleh dilalui menerusi pipit-pipit samada dengan cara meniup atau menyedut.

Lain-lain Gambar

Sheng










7. SOMPOTON
Pengenalan
Diperbuat dari labu air yang telah dikeringkan. Lapan batang buluh kecil disusun dalam dua lapisan dan dimasukkan kebahagian buah labu tersebut dengan menebuk. Gam kelulut digunakan untuk melekatkan batang-batang buluh tersebut juga untuk menahan angin dari keluar melalui celah-celah buluh apabila tiupan dilakukan. Salah satu daripada buluh ini tidak berfungsi hanya untuk memperseimbangkan kedudukan bentuk alat tersebut. Beberapa kepingan kecil plat buluh diletakkan pada dasar tiap-tiap tepian buluh untuk menghasilkan bunyi mengikut kod muzik yang telah ditentukan.

Fungsi
Alat ini dimainkan oleh suku kaum Kadazan di Sabah dalam persembahan nyanyian dan tarian. Sompotan boleh dimainkan secara hiburan persendirian atau kumpulan untuk mengiringi tarian.

Cara Bermain
Pemain boleh meniup atau menyedut mulut labu dengan menutup dan membuka tiga daripada empat buluh terpendek pada hujungnya dengan tiga kecil pada dasar buluh terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri. Ianya akan mengeluarkan nada yang bergetar dan menghasilkan satu bunyian harmoni yang merdu.

 









IDOFON

Terdapat 6 jenis alatam muzik tradisional yang boleh kita lihat didalam kategori ini iaitu :

1. Angklung
2.Bonang
3.Bungkau
4.Caklempong
5.Canang
6.Cerik





1.ANGKLUNG

Pengenalan
Batang-batang buluh yang tidak sama ukuran, setiap satu mempunyai pic tertentu. Batang?batang buluh ini terbuka pada satu hujung dan tertutup dengan bukunya pada satu hujong lain. 2 - 3 batang dipasang pada satu bingkai khas yang membolehkannya bergerak bila bingkai ini digoncang.
Fungsi
Digunakan untuk muzik berkumpulan untuk mengiringi tarian seperti kuda kepang di Johor.
Cara Bermain
Bingkai dipegang dengan kedua-dua belah tangan dan digoncang untuk mengeluarkan bunyi.
Lain-lain Gambar













2.BONANG

Pengenalan
Mempunyai sepuluh buah canang yang diperbuat dari perenggu. Canang-canang disusun dalam dua baris dan diapungkan di atas dua lingkar tali. Tiap-tiap canang mempunyai nada yang berbeza-beza. Nada canang baris terdekat dengan pemain adalah lebih tinggi dan nada canang juga meningkat dari kanan ke kiri.
Fungsi
Kebiasaanya dimainkan dalam pertunjukan gamelanTerengganu, Pahang dan Jawa.
Cara Bermain
Ia dimainkan dengan menggunakan pengetuk kayu yang hujungnya berbalut
Lain-lain Gambar















3.BUNGKAU

Pengenalan
Sejenis alat zailofon. Kepingan-kepingan kayu dipasang pada kotak kayu bergema.
Fungsi
Dimainkan untuk hiburan.
Cara Bermain
Kepingan-kepingan kayu dipalu dengan pemalu kayu.
Lain-lain Gambar














4. CAKLEMPONG 

Pengenalan
Gong kecil diperbuat dari perunggu berbentuk periok. Berbusut di tengah-tengah permukanya.
 
Fungsi
Digunakan dalam muzik tradisional Minangkabau yang terdapat di Negeri Sembilan dan Perak bagi kegunaan iringan (1) Pencak Silat (ii) Tarian Piring (iii) Tarian Lilin (iv) Tarian Inai (Terinai) (v) Mengarak pengantin (vi) Randai (vii) Pelbagai lagu tempatan
 
Cara Bermain
Gong-gong diatur berbaris melintang diatas Para panjang dan dipalu pada busutnya dengan sepasang pemalu oleh seorang pemain.
 
Lain-lain Gambar
 
 












5.CANANG
Pengenalan
Diperbuat daripada perunggu atau gangsa. Ia adalah gong kecil berbusut, tepinya melengkong ke dalam sedikit seperti gong yang berbentuk periok. Biasanya sepasang gong.
 
Fungsi
Digunakan untuk muzik Wayang Kulit, Wayang Melayu.
 
Cara Bermain
Gong-gong diatur berbaris melengkong ke atas satu para dan dipalu pada busutnya dengan sepasang pemalu yang berbalut dihujungnya oleh seorang pemain.
 
Lain-lain Gambar

 












6. CERIK

Pengenalan
Diperbuat daripada kepingan buluh atau kayu dan tiap-tiap satu panjangnya berbeza di antara 12-15 inci dan 2-3 inci lebar.
 
Fungsi
Lazimnya cerik dimainkan untuk muzik pementasan makyung, menora dan mekmulung.
 
Cara Bermain
Kepingan-kepingan buluh atau kayu ini diikat dan dipukul dengan sepasang kayu.
 
Lain-lain Gambar
 



















.












No comments:

Post a Comment